sobota, 12 grudnia 2015

Pomysły na zdrowe słodkości dla dzieci. #cukiertonienagroda

Czy w diecie Waszych dzieci znajdują się dosładzane jogurciki, deserki, soczki, kremy i inne słodkości?
Czy przyglądaliście się kiedyś szczegółowo etykietom produktów spożywczych
Czy zastanawiacie się nad tym czy produkt, który wkładacie do swojego koszyka będzie dobrym wyborem dla Waszego dziecka?

Z myślą o Waszych dzieciach, wraz z dietetykiem Karoliną Gruszecką oraz trenerką Olą Żelazo przygotowałyśmy zdrowe zamienniki ulubionych słodkości.
Będzie to wymagało odrobiny poświęcenia w kuchni, ale czego się nie robi dla zdrowia swoich pociech! 

Oto przykładowe przepisy, którymi możecie się śmiało inspirować! Oczywiście biorąc pod uwagę upodobania swojego malucha. 
Gwarancją proponowanych przez nas posiłków jest bogactwo wartości odżywczych.
Naturalne składniki, witaminy oraz minerały wpłyną korzystnie nie tylko na samopoczucie, a także na odporność Twojego dziecka. Pełnia smaku bez sztucznych barwników, konserwantów czy syropu glukozowo-fruktozowego. 

Deserki z kaszy jaglanej
Jak przygotować?  Kaszę jaglaną najlepiej namoczyć w wodzie i zostawić na noc. Potem opłukać i gotować 20 minut, aż do wygotowania się wody. Można też zamiast moczenia kaszę podprażyć lub przelać wrzątkiem, a potem zimną wodą. Więcej o prawidłowym przygotowaniu kaszy przeczytacie w artykule Karoliny: "Dlaczego produkty 'pełnoziarniste' nie są tak zdrowe jakby się wydawało czyli słów kilka o KWASIE FITYNOWYM"
Kasza jaglana stanowi doskonałą podstawę zdrowego posiłku. Proponujemy spożywać ją w towarzystwie owoców (korzystajmy z sezonowych), bakalii, orzechów czy musu owocowego własnej roboty (wystarczy zblendować mrożone truskawki). Świetnie sprawdzi się również cynamon. Warto spróbować różnych wariantów i wybrać te, które najlepiej odpowiadają dziecku.


Kasza jaglana nie bez powodu jest nazywana królową kasz. Bardzo rzadko uczula, nie zawiera glutenu, jest lekkostrawna. Wykazuje właściwości zasadotwórcze (odkwasza organizm) oraz lecznicze. Polecana jest również przy przeziębieniu, zmniejsza stan zapalny błon śluzowych, pomaga w leczeniu kataru, wysusza nadmiar wydzieliny. Daj swojemu dziecku szansę pokochać ten przepyszny i zdrowy posiłek jakim jest jaglanka.

Sałatki owocowe
Posiłek kochany przez najmłodszych - sałatka owocowa. Jest to wspaniała okazja do spędzenia wspólnego czasu w kuchni (dzieci uwielbiają pomagać w przygotowywaniu sałatek!) oraz do przemycenia wielu składników mineralnych i witamin do diety malucha. 

Sałatki owocowe są naprawdę zdrowe, proste i bardzo szybkie do przygotowania! Małe urozmaicenie a cieszy. Taką przekąskę możecie zrobić RAZEM z dzieckiem. Już od 12 miesiąca życia dziecko chętnie będzie wrzucać poszczególne owoce do miseczki. Wystarczy pokroić ulubione owoce dziecka na drobne kawałki, pomieszać i gotowe. Warto korzystać z owoców sezonowych. Jednak nie bójmy się zimą owoców mrożonych! Aby posiłek był bardziej treściwy można dodać do niego łyżkę kaszy jaglanej. Ja mojej córci do sałatek dodaję świeżo zmielony cynamon. 


Czasem może się zdarzyć, że dziecko nie będzie lubiło owoców w formie sałatki. Można wtedy podawać owoce samodzielnie lub w formie najlepiej świeżo wyciskanego soku 
(największą wartość odżywczą zapewnią wyciskarki wolnoobrotowe). I to kolejny sposób by zachęcić dziecko do wspólnego przyrządzania pyszności. 

Pomysłów może być wiele i oto kilka propozycji soków w sezonie zimowym:


- jabłko, marchew
- jabłko, marchew,  pomarańcza
- jabłko, jarmuż
- pomarańcza, natka pietruszki
-jabłko, pomarańcza, natka pietruszki/jarmuż
- burak, marchew, jabłko 
- burak, jabłko, pomarańcza



Soki świeżo wyciskane mają to do siebie, że przybierają wszystkie kolory tęczy. Dziecko z radością spojrzy na zielony napój nazwany Shrek'iem, czy na niewymieszany jeszcze tęczowy sok z pomarańczy jabłka i marchwi. Gdy pozna i pokocha smak świeżych soków, sok z kartonu już mu nie posmakuje...Dodatkowo do soku możemy dodawać warzywa, nawet te których dziecko nie chciałoby spróbować, a w postaci soku smakują wyśmienicie np. buraki. 

Jeśli nie posiadamy wyciskarki do soku, możemy w podobny sposób stworzyć kolorowe koktajle blendując ulubione owoce i warzywa, odrobina wody i gotowe. 

Desery chia z owocami. 
Nasiona Chia dostarczają organizmowi mnóstwo składników odżywczych. Są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i wiele innych składników mineralnych (wapń, magnez, cynk, białka). Pudding chia jest prosty i szybki w przygotowaniu. Wystarczy zalać nasiona mlekiem kokosowym, wstawiamy do lodówki na noc, dodajemy ulubione owoce i sami zobaczcie...

Naleśniki
Niemal każdy maluch lubi naleśniki. Niestety często robimy je w klasyczny sposób z mąki pszennej i z cukrem, co przy częstym spożywaniu nie przynosi korzyści dla zdrowia dziecka. Czy da się inaczej, lepiej? OCZYWIŚCIE! 
Niesamowicie ciekawa w smaku i najzdrowsza do naleśników jest mąka gryczana - nie zawiera glutenu więc jest lekkostrawna. Dostępna jest już w prawie każdy supermarkecie. Polecam również mąkę kokosową za jej niesamowite walory smakowe oraz jaglaną. Mąką kokosowa powoduje, że masa staje się bardzo gęsta dlatego zazwyczaj dodaję ją w połączeniu z drugą mąką.


Najprostszy przepis: 
Mąka + woda + jajko + słodki zamiennik cukru (stewia, od 3 roku życia ksylitol) + szczypta soli himalajskiej. Wszystko mieszamy i na rozgrzanej patelni smażymy i ozdabiamy wedle uznania.

Pieczone/gotowane jabłuszko z ryżem i rodzynkami
Kolejna propozycja prostego w przygotowaniu zdrowego deseru dla dziecka. Jabłko kroimy na połowę, usuwamy pestki, pieczemy w piekarniku około 15 minut w temperaturze 160st do miękkości. Zamiast w piekarniku możemy jabłko również gotować do miękkości. Ryż, podobnie jak kaszę jaglaną, przed ugotowaniem należy namoczyć przez noc. Zamiast ryżu możemy dodać rodzynki, orzechy.  Do smaku dodajemy ulubione przyprawy. Do tego zestawu znakomicie pasuje świeżo zmielony cynamon.



Z własnego doświadczenia wiem, że przygotowanie zdrowych słodkości dla naszych maluchów nie jest tak czasochłonne jakby się mogło wydawać! Bałam się jednak, że dieta oparta na zdrowych produktach okaże się nadzwyczaj droga. Nic bardziej mylnego! Posiłki przygotowywane od podstaw smakują lepiej, dostarczają dużo więcej składników odżywczych i bynajmniej nie kosztują drożej niż kupne produkty! Do tego świetna zabawa gwarantowana! Wasz maluch z wielką chęcią weźmie udział we wspólnym przygotowywaniu posiłków. Wspólnie dajcie się ponieść wyobraźni! 
Za pomocą owoców czy warzyw można stworzyć na talerzu dowolne kombinacje kolorów. Zamiast decydować się na kupne produkty, postarajcie się za pomocą ulubionych warzyw i owoców odtworzyć podobizny postaci z bajek. Z pewnością będą to niezapomniane chwile dla Twojego dziecka. A wszystko w intencji zdrowego odżywiania! 
Przyszłość Twojego dziecka leży w Twoich rękach
Jeśli dziecko przyzwyczai się do regularnego spożywania cukrowych przysmaków to warzywa czy owoce nie będą dla niego zbyt atrakcyjnym wyborem. Nie chodzi też o to by dziecko nigdy nie poznało smaku czekolady. Ważne, aby słodycze nie zdominowały jego diety na tyle, że każdy inny posiłek będzie wiązał się z niechęcią i przymusem.
Chcesz aby Twoje dziecko zdrowo się odżywiało? Dawaj mu dobry przykład
Bardzo łatwo przyzwyczaić dziecko do słodkiego smaku. Odzwyczajenie bywa niestety bardzo trudne i wymaga czasu. Dlatego warto zadbać o wypracowanie zdrowych nawyków żywieniowych u całej rodziny! 
Jeśli Twoje dziecko już pokochało słodycze i masz wrażenie, że jakakolwiek zmiana jest mało realna, pamiętaj - wszystko jest możliwe! Potrzeba jedynie cierpliwości.
Małymi krokami i drobnymi zmianom możesz rozbudzić w dziecku miłość do zdrowego jedzenia. Może z naszą pomocą Ci się uda? 

Inspirujcie się naszymi pomysłami i podsyłajcie również swoje propozycje zdrowych i smacznych słodkości dla maluchów! Smacznego! 


9 komentarzy:

  1. Pieczone jabłuszko kiedys zrobiłam z kaszą jaglaną :) Owoce w formie tradycyjnej czy sałatki to u nas norma, córka uwielbia owoce :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Moje dzieciaczki od zawsze karmię bardziej domowymi wyrobami słodkimi, niż kupczymy. Chociaż nie twierdzę, że ich nie jedzą.

    OdpowiedzUsuń
  3. kombinuję jak mogę przygotowując deserki i przekąski dla Antka. U nas dodatkowo odapada cały nabiał :/ a co z suszonymi owocami? One też mają cukier w składzie - czy to jest cukier z owoców, czy jakiś dodatek? i czy stewia jest dobrym zamiennikiem dla dziecka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o suszone owoce to ważne by czytać etykiety, bo niektóre z nich zawierają dwutlenek siarki, w eko sklepach i nie tylko można kupić takie bez dodatków. Stewia to naturalnie słodka roślina, naturalna i zdrowa. Jest b.dobrym zamiennikiem cukru, myślę, że po 1 roku życia można podać ją dziecku. Na początek małe ilości (tak jak z innymi nowościami w diecie) i jeśli nie uczula to spokojnie zamiast cukru może służyć.

      Usuń
    2. suszone owoce większość jest bez dodatku cukru, ale np z dwutlenkiem siarki. ale da się kupić i bez tego:) Lepiej nie kupować gotowych mieszanek owoców i orzechów, bo często są tam właśnie kandyzowane. Ze zdrowych zastępników cukru mogę wymienić stewię, ksylitol i erytrytol, dla dzieci polecam najbardziej ksylitol (stewia ma 0 kalorii, ksylitol połowę mniej niż cukier, a działa dodatkowo przeciwpróchniczo, bakteriobójczo i odkwaszająco) ale stewia i erytrytol też ok

      Usuń
  4. ksylitol po 3roku życia, bo ma działanie przeczyszczajace, suszone owoce koniecznie niesiarkowane i suszone a nie kandyzowane

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam, czy mogłaby Pani napisać jakie buciki powinniśmy wybrać dla dziecka które zaczyna chodzić. Czy muszą być firmowe i drogie, czy z promocji w 51015 też są dobre. Bardzo proszę o informację. Pozdrawiam Diana

    OdpowiedzUsuń
  6. U Nas numerem jeden są naleśniki :)
    Ale desery z kaszy jaglanej, czy koktajle też są częstymi gośćmi na Naszym stole :)

    OdpowiedzUsuń
  7. a erytrol ? do deserkow dla malego dziecka?

    OdpowiedzUsuń