środa, 29 kwietnia 2020

Chwalić dziecko? Ale jak? Czy pochwała to też nagroda?



Chwalić dziecko? Ale jak? 

Czy na widok kilkusetnego rysunku od dziecka, za każdym razem będziemy naprawdę szczerzy mówiąc 'ślicznie?’ 

Z drugiej strony, czy wyobrażasz sobie nie zareagować, nie krzyknąć: 'PIĘKNIE, brawo, cudownie!!!' na widok nowej umiejętności, którą Twoje dziecko właśnie osiągnęło? Bo ja nie...

Krzyknę z radości i to z wielkim optymizmem, całkiem spontanicznie! Nie dajmy się zwariować, zastanawiając się za każdym razem, co powiedzieć...bo to powoduje, że nie jesteśmy naturalni, prawdziwi. PAMIĘTAJ tylko:

Gdy chwalisz dziecko dostrzegaj, ZAUWAŻAJ to, jaką pracę dziecko wykonało, doceniaj dziecko za trud: 
'widzę, że bardzo się starałaś, widzę, że długo nad tym pracowałaś, widzę, że potrafisz już narysować koło! Widzę, że malowanie krajobrazów idzie Ci rewelacyjnie! Widzę, że poćwiczyłaś ten fragment utworu'

Co wtedy SŁYSZY dziecko?: pracowałam/em, próbowałam/em, więc widzę efekty. One biorą się z mojego działania, (a nie tylko z tego, że jestem zdolny). 


Docenianie samych cech charakteru sprawia, że jeśli dziecku powinie się noga, samo bycie zdolnym nie wystarczy, pomyśli wtedy hmmm może wcale nie jestem taki zdolny? Będzie wątpiło w siebie i będzie się bało podejmować kolejne, trudniejsze wyzwania, bo co jeśli okaże się, że nie jest takie zdolne jak słyszało, myślało? Nie chcemy do tego dopuścić!

Dlatego doceniaj drogę do celu i zwracaj uwagę na poszczególne KROKI, jakie dziecko zrobiło by wykonać daną pracę, czynność itp. 

Doceniaj STARANIA i bądź uważny. Jeśli chcesz docenić dziecko, podaruj mu swoją uwagę, przyjrzyj się temu co zrobiło, zadaj pytanie jak udało mu się to zrobić. 

To da dziecku informację zwrotną i da mu szansę zobaczyć, ze to ONO potrafi coś zrobić, nie tylko dlatego, że jest mądre ale też dlatego, że to ile pracy w coś włoży przyniesie mu efekt, z którego samo będzie dumne... z siebie. 

Bezmyślne chwalenie powoduje często to, że dziecko czeka na aprobatę z zewnątrz, co za tym idzie, szuka potwierdzenia swoich działań i tego, że jest dobre w czymś na zewnątrz (nagroda, pochwała, brak nagrody, kolejny punkt za dobre zachowanie itp)! 

Z kolei dostrzegając swoje postępy, możliwości - uwierzy w siebie. Będzie chętniej sięgać po kolejne wyzwania, bo będzie chciało, będzie wiedziało, co i jak robić by osiągnąć sukces, próbując, ćwicząc - nie myśląc przy tym o kolejnej super nagrodzie, ale czując własną satysfakcję z tego co robi. 


Chwalicie swoje dzieci? Zwracacie uwagę również na szczegóły Waszych komunikatów? Warto! Bez wielkiej presji, z odrobiną uważności...

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza